7 spørsmål du bør stille om nettsiden til bedriften din

Nettsiden er en av de viktigste kanalene for å nå kundene dine og den jobber hele dagen, hver dag - hele året. Et av målene dine bør derfor være å ha en nettside som presterer best mulig. Ikke vær den bedriften som glemmer nettsiden etter at den er utviklet og som ikke fokuserer på å gjøre den bedre.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

Det er stor sjanse for at nettsiden din har et større potensiale enn det du utnytter i dag. Nettsiden din kan være mer enn et utstillingsvindu og visittkort. Disse 7 spørsmålene kan brukes som et utgangspunkt for at nettsiden skal prestere best mulig.

1. Hva er målet med nettsiden?

En nettside må ha klare og målbare mål. Det å investere i en nettside bør være økt avkastning altså ROI (return of investment). Nettsiden din er et verktøy og bør derfor også ses på som et verktøy ikke kun et sted hvor informasjon om bedriften skal bo. Å gjøre det tydelig hva som er målet vil også gjøre det lettere å prioritere de tiltakene som er viktigst for deg. Mulige mål kan være å:

  • Økt antall salg / henvendelser (konverteringer)
  • Økt trafikk
  • Økt synlighet
  • Økt autoritet

2. Hvilket førsteinntrykk gir nettsiden?

På samme måte som reklamen på bilen, logoen på bygningen, interiøret på kontoret og hvordan du er som person har også nettsiden din personlighet. På et nettside kommer personligheten din frem blant annet gjennom:

  • Innholdet på nettsiden og måten dette innholdet skrives på
  • Bildene du bruker
  • Grafikk
  • Design
  • Brukeropplevelsen
  • Farger

I design snakker vi om en visuell profil. En profil som gjør det lettere for alle i bedriften å være tro mot merkevaren din. Fordelen med at alle uttrykker seg på samme måte er at det blir lettere for kunder å kjenne igjen bedriften din.

3. Hvilke søkeord bruker du på nettsiden?

Innen web er det et begrep som heter SEO (Search Engine Optimization). Kort fortalt handler det om å gjøre innholdet ditt mest mulig søkbart for søkemotorer (Google, Bing m.fl) slik at det blir enklere for kunder å finne nettsiden din. Å ha en strategi for hva du skal skrive om, hvilke ord du skal bruke og hvordan spørsmålene du svarer på er formulert er avgjørende for synligheten i søkemotorer. Det sies at det beste stedet å gjemme et lik er på side 2 på Google, et sted ingen bedrifter bør gjemme nettsiden siden.

Å lykkes med SEO kan bety økt målrettet trafikk og derav økt salg. I “Hvordan skrive for å bli lettere funnet - SEO” kan du lese mer om hva du bør optimalisere for å sikre et minimum av SEO.

4. Hvordan er brukerreisen på nettsiden?

Avhengig av hva som er målet ditt så er det viktig å identifisere hvordan besøk på nettsiden blir til nye kunde. De som besøker nettsiden din følger en form for brukerreise. Målet ditt er å sørge for at denne er best mulig optimalisert.

Optimalt sett fungerer nettsiden din som en trakt, hvor du bevisst leder besøkende mot en side hvor de får verdi og dermed konvertere. En strategi for hvordan kunden skal bevege seg fra å være nysgjerrig / får svar på noe de lurer på til å bli kunde er viktig for å lykkes på nett.

5. Er nettsiden mobiltilpasset?

For noen år siden fikk jeg til svar av en freelancer at mobiltilpasset nettside ikke var viktig for kunden.

Å tilpasse designet og innholdet for mobil er i dag ikke et valg men standarden. Designeren du jobber med må alltid tenke “Hva skjer …?” og “Hva skal vi prioritere …?” når nettsiden skal tilpasses mobile flater. På den måten sikrer du at nettsiden din skaper verdi uavhengig av plattform.

6. Hvordan brukes nettsiden?

I dag er det lite behov for å gjette hva som skjer på nettsiden og det finnes mange gratis alternativer for å få svar på:

  • Hva gjør brukeren på nettsiden min?
  • Hvilke nettsider presterer bedre enn andre?
  • Hvor godt konverterer nettsiden?
  • Hvilke utfordringer har nettsiden knyttet til ulike nettlesere, lastetid og enheter?
  • Hvordan ser brukerreisen ut?
  • Fant brukeren de de lette etter?

Med gode og gratis verktøy som Google Analytics (GA) og Hotjar har du all mulighet til å finne barrierer som forhindrer brukeren (og dermed bedriften) i å lykkes. Du kan på den måten gjøre tilpasninger og eksperimentere for å sikre at nettsiden din presterer best mulige hele tiden.

7. Hvilke strategi har du for innholdsproduksjon (blogg)?

Om nettsiden din tilbyr innhold som er av verdi for brukeren så vil du utvilsomt øke sjansen til å:

  • Påvirke brukerreisen
  • Få flere treffpunkt på Google (potensiale for økt synlighet)
  • Få verdifull innsikt om brukeren din
  • Konvertere besøk til leads
  • Øke troverdigheten og kredibiliteten til bedriften din. Du får mulighet til å posisjonere deg som en ekspert innen fagfeltet du jobber med.
  • Ha innhold som kan deles på sosiale medier

Det å produsere innhold bør basere seg på en form for strategi. Fordelen med en strategi er at du kan legge en plan for:

  • Hvor ofte skal du publisere?
  • Hva skal du skrive om? Om du samarbeider med et byrå vil de guide deg gjennom denne prosessen. Uansett handler det om å skrive om noe som er relevant for de som besøker siden din
  • Hvordan skrive og til hvem? For best mulig treffe kundene dine må hvordan du skriver, tema, nivået på teksten m.fl tilpasses brukeren.
  • Hvor og hvordan skal jeg publiseres?

Hvordan skal jeg publisere? Det finnes mange måter å generere innhold på. Gratis på f.eks Medium.com eller wordpress.org. Alternativt må du få satt opp en nettside via Wix, wordpress.com, squarespace eller liknende. Likt for alle disse er at de er såkalte CMSér. Rett og slett systemer hvor innholdet håndteres. På jobben leverer vi CMS gjennom HubSpot eller Umbraco.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

Hva er brukeropplevelse (UX)?5 grunner til at bedriften din trenger en nettside