5 grunner til at bedriften din trenger en nettside

Kort fortalt trenger du en nettside om bedriften din kan kommunisere med eller tiltrekke seg potensielle kunder via internett. I Norge har 98% av befolkningen internett og sjansen for at din bedrift kan tilby verdig til noen av disse er stor. Under ser du noen av grunnene til at bedriften din bør vurdere ha en nettside.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

1. Bedrifter med nettside er lettere å finne i søk på f.eks Google

Nettsiden er i hovedsak den kanalen som brukes til å finne, kontakte eller lese om bedrifter og for lokale bedrifter er en av de viktigste kanalene. Trenden tilsier at denne kanalen blir viktigere fra år til år, noe som kan indikere at viktigheten av å bli funnet via søk øker.

Nettsiden er i tillegg den viktigste ressursen for å få organisk trafikk, som vil si trafikk som ikke er betalt for / sponset men som dukker opp gjennom søk på f.eks Google.

En studie nevner at 77% bruker Google sin søkemotor og at så mye som 94% av B2B søker informasjon online før de handler. Hvis en kunde søker etter en bedrift i nærheten av der de er vil også nettsiden være avgjørende for at man blir funnet på Google Maps.

I en podcast jeg hørte nylig ble det antydet at for lokale bedrifter (håndverkere, tannleger, fotografer, freelancere, butikker m.m) vil det å bli funnet i søk på mobil kunne bidra til betydelig vekst i omsetning.

2. Bedrifter med nettside oppleves mer legitime

30% av forbrukerne ignorerer bedrifter som ikke har nettsider, selv om de finner informasjon om bedriften på sosiale medier. I studien det refereres til benytter en kunde inntil tre kilder for å vurdere en bedrift før de handler. Nettsiden er en av de viktigste kildene en kunde bruker, og derfor avgjørende for å få økt omsetning.

3. Bedrifter med “gode” nettsider har høyere kredibilitet

I en studie gjennomført av Stanford nevner 46% av de forespurte at design, struktur og typografi er avgjørende for om de stoler på bedriften. 75% av deltakerne nevner at produktbildene er helt avgjørende for om de benytter tjenesten til selskapet.

Designet av nettsiden er også helt avgjørende for førsteinntrykket av bedriften men også viktig for å holde brukeren interessert. 59% av brukerne foretrekker pent design når de leser innhold og så mange som 38% forlater en nettside hvis de ikke liker innholdet/layouten, mengden innhold er for mye (feil satt opp), bilder ikke laster eller at siden laster tregt. Et pent design må ivareta:

  • Prioritet av brukeropplevelsen - spesielt på mobil plattform
  • Større er bedre og det gjelder spesielt viktige knapper, tekst og menyer. Gjør det lett å forstå hva som er klikkbart men også lett å trykke på
  • Bilder, video som er relevant for brukeren og tjenesten
  • Rask forklare hva siden handler om, budskapet
  • Bevisst bruk av fonttyper og størrelse for å lede oppmerksomheten
  • Rask lastetid.

4. En nettside er en viktig markedsføringskanal

Nettsiden gir bedriften en markedsføringskanal som bedriften selv har kontroll på. Bedriften kan på denne måten via struktur, typografi, design, budskap og dialog med kunden være med å påvirke hvordan bedriften oppleves og hva kunden foretar seg. På den måten kan bedriften få et fortrinn overfor konkurrentene sine. I mange tilfeller er nettsiden kundens første kontaktpunkt og derfor viktig for å skape et godt førsteinntrykket.

5. En nettside kan brukes til å samle data / få leads

Å samle data fra egen nettside kan gi bedriften bedre innsikt i hvordan kundene kommer i kontakt med bedriften men også få en bedre forståelse av hvem kunden er. Denne dataen kan brukes i markedsføring for å personalisere innhold og tjenester til kunden sitt behov.

Nettsiden er også en viktig for kanal for å generere leads (kundekontakt). En god metode for dette er såkalt Inbound Marketing. Les mer om Inbound Marketing.

Når trenger du ikke en nettside?

Det kan være grunner til at det å ha en nettside ikke er egnet for din bedrift. Det kan f.eks skyldes at type bedrift ikke egner seg for nettsiden eller at kundene ikke er praktisk å nå via nettsiden.

En annen faktor er at kosten av å implementere og drifte en nettside ikke er hensiktsmessig eller at fordelen overskygger bakdelene. Det kan også skyldes at du allerede leverer tjenester på en plattform som tilfredsstiller kravene dine. F.eks medium, eller eBay.

Når det er sagt vil det i de aller fleste tilfeller være viktig å ha en nettside. I beste fall en enkel nettside om kan fungere som et visittkort for de som søker etter ditt bedriftsnavn.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

7 spørsmål du bør stille om nettsiden til bedriften dinEn guide til hvordan lykkes med redesign av nettsiden