Hvordan menneskelig adferd påvirker brukeropplevelsen

Det som gjør UX ekstra spennende for meg er ikke designet i seg selv, men forståelsen av menneskelig psykologi. Tenk på det siste kjøpet du gjorde på nett. Hva fikk deg til å trykke på "Kjøp"-knappen? Var det virkelig bare fordi du trengte produktet, eller var det noe mer som påvirket deg? Sannheten er at de fleste av våre beslutninger tas i underbevisstheten, påvirket av kognitive bias og emosjonelle responser som vi knapt er klar over.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

Snakke til elefanten

I en bok jeg leser for tiden, snakkes det om å “snakke til elefanten”. Dette er den delen av oss som styres av vaner, kontekst, følelser, omgivelser, og mye mer.

Som designere har vi et enormt ansvar. Vi har makten til å påvirke disse underbevisste beslutningene. Det er som å ha en liten superkraft - og "med stor makt følger stort ansvar."

Her er noen tanker om hvordan vi kan bruke psykologi i løsningene våre:

Gjengjeldelse - Gi for å få

Husker du sist gang noen gjorde deg en tjeneste? Følte du ikke en trang til å gi noe tilbake? Dette er prinsippet om gjengjeldelse i aksjon, og det er like kraftfullt i den digitale verden som i den fysiske.

På mange nettsider får du noe først – det kan være en e-bok, et minikurs, en whitepaper eller lignende. Ved å gi noe av verdi først, skapes en følelse av forpliktelse hos brukeren. Men husk, dette handler ikke om manipulasjon. Det handler om å skape ekte verdi for brukeren.

Forpliktelse - Små skritt leder til store endringer

Har du noen gang lurt på hvorfor ulike apper ber deg om å sette mål? Det er ikke bare for å motivere deg - det er for å få deg til å forplikte deg. Når vi har sagt noe høyt eller skrevet det ned, føler vi en sterk trang til å følge opp. Ved å få brukerne til å forplikte seg, skapes en sterk motivasjon for å fortsette.

Men igjen, med stor makt følger stort ansvar. Vi må være forsiktige så vi ikke presser brukerne til å forplikte seg til noe de ikke er komfortable med. Det handler om å gi dem muligheten til å ta små, overkommelige skritt mot deres mål.

Sosiale faktorer - Vi er alle flokkdyr

Mennesker er sosiale vesener. Vi ser ofte til andre for å bestemme hva som er riktig oppførsel. Dette er grunnen til at restauranter med kø utenfor virker mer attraktive, selv om det kanskje finnes ledige bord inne.

I den digitale verden kan vi utnytte dette prinsippet ved å vise brukerne hva andre gjør. Du har kanskje sett meldingen "20 andre ser på dette produktet akkurat nå," en melding som kobler seg på flokkdyr-mentaliteten.

Husk at falske sosiale bevis raskt kan ødelegge tilliten. Vår jobb som designere er å bygge og opprettholde denne tilliten.

Knapphet - Det vi ikke kan få, vil vi ha

Har du noen gang kjøpt noe bare fordi det var et "begrenset tilbud"? Du er ikke alene. Knapphet er et kraftig psykologisk prinsipp som får oss til å verdsette ting høyere når de er sjeldne eller vanskelige å få tak i. Nettsider bruker ofte meldinger som "bare 2 rom igjen til denne prisen" eller "begrenset tilbud." Dette skaper et press på brukeren til å ta et valg. Men her kommer den etiske utfordringen - hva hvis det egentlig var mange rom tilgjengelig? Er det riktig å skape en falsk følelse av knapphet?

En annen fallgruve er å skape knapphet på produkter som det opplagt ikke er knapphet på. For eksempel, å begrense tilgang til et digitalt kurs eller nedlasting av en e-bok er ikke spesielt egnet for knapphetsprinsippet. Det kan være en tidsbegrensning, eller om kurset er online, ha et begrenset antall plasser. Likevel blir slike produkter ikke "brukt opp".

Oppsummering

Å forstå og anvende disse prinsippene i UX-design er som å ha en superkraft. Vi kan forme brukeradferd, øke konverteringer, og skape mer engasjerende digitale opplevelser.

Vi må alltid huske at på den andre siden av skjermen sitter et menneske - ikke bare en "bruker" eller en "konvertering." Vår jobb er ikke bare å få dem til å klikke på en knapp eller fylle ut et skjema. Vår jobb er å skape meningsfulle, verdifulle opplevelser som beriker deres liv.

Vi bør alltid spørre oss selv:

"Er jeg bare ute etter å manipulere brukeren, eller skaper jeg virkelig verdi?"

Til slutt er det ikke antall klikk eller konverteringer som definerer verdien på produktet vårt. Det er de menneskelige livene vi påvirker og forbedrer.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

5 grunner til at bedriften din trenger en nettsideHvordan Design Thinking bidrar til gode prosesser