Hvilke fagpersoner er involvert i utvikling av nettsiden til bedriften?

Som markedssjef eller daglig leder har du bestemt deg for ny nettside eller redesign av ny nettside. Du får et dedikert team av personer du skal jobbe med, men hvem er de personene som sørger for at nettsiden til bedriften blir best mulig? I oversikten nedenfor tar jeg for meg noen av de gruppene jeg kjenner til og som alltid er med. Noen av rollene har flere hatter og styres av samme person.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

Rådgiver

I en startfase kan det være aktuelt med en strategisk rådgiver. Denne personen kan ha en spesialistrolle eller være en forretningsrådgiver. Uansett er det en person som fungerer som sparringspartner. Denne personen ha god erfaring og kan hjelpe bedriften med blant annet å:

  • Utforske hva markedet trenger
  • Kartlegge nåværende status
  • Definere målgruppe
  • Definere mål og retning
  • Avgjøre hvilke digitale kanaler bedriften bør satse på
  • Avdekke muligheter / potensiale til bedriften
  • Hvordan man får med de ansatte på en endring
  • Hvilken rolle nettsiden skal ha i kundereisen
  • Utarbeide markedsplan og markedsaktiviteter
  • Sette relevante KPIer

Prosjektleder

Dette er personen som følger opp prosjektet fra start til slutt. Oppgavene til prosjektlederen består ofte av å ta beslutninger knyttet til det som er planlagt og hvordan planen skal gjennomføres. Prosjektlederen i et nettsideprosjekt sørger også for å holde kunden oppdatert, planlegge møter, skrive møtereferat, følge opp leveransen(e) m.fl. Denne personen er

  • Strukturert
  • God på kommunikasjon
  • God til å fordele ansvar
  • God til å prioritere
  • Engasjert
  • God til å jobbe etter planer
  • Flink til å inkludere teamet
  • God til å se helhetsbildet og bedriften sine mål

UX- og interaksjonsdesigner

Selv om det er en forskjell på disse profesjonene vil jeg si at de i bunn og grunn omhandler det samme. Det finnes ingen entydig definisjon men i følge Interaction Design.org handler UX om å ha ansvar for den totale brukeropplevelsen med produktet eller tjenesten som leveres. Det innebærer alt fra kundeservice til de elementene brukerne kan “interaktere” med. Selve interaksjonen omfatter hvordan et element ser ut, hvordan det føles å bruke og hvor lett det er å bruke. UX omhandler også brukerundersøkelse, brukertesting, analyse av brukervennlighet og utvikling av personas.

UI-designer

I følge Interaction Design er rollen UI designer knyttet til det å designe selve brukergrensesnittet, altså selve stilen på elementer på nettsiden (som knapper, nedtrekksmenyer m.m). Målet er å lage et brukergrensesnitt som brukere opplever at er lett å bruke, forståelig og “behagelig”. Ofte er UI knyttet til elementer på nettsider som brukeren er i kontakt med. I mange bedrifter er det samme person som har ansvar for UX og UI.

Grafisk designer

Grafisk Design kan omfatte UI men i mange tilfeller har de ansvar for å designe mer enn brukergrensesnitt. Grafisk design slik jeg kjenner til fagområdet omhandler i tillegg til nettsider også utvikling av magasiner, e-bøker, print, logo m.m. I bunn og grunn er det fagpersoner som er eksperter på å organisere farger, fonter, tekster, former, layouter på en måte som er tiltalende å se på og som ivaretar alle prinsipper innen design.

CRO/nettsideanalytiker

CRO står for “Conversion Rate Optimization” og personen som har denne rollen jobber kort fortalt med å optimalisere kundereisen. Alle stegene den som besøker nettsiden går igjennom for blant annet å gjennomføre et kjøp, laste ned en e-bok eller ta kontakt.

Arbeidet består av en systematisk prosess for å øke andelen av ønsket handlinger på nettsiden - som fylle ut et skjema, kjøpe et produkt, ta kontakt, laste ned et innholdstilbud m.m.

CRO-prosessen innebærer å forstå hvordan brukerne beveger seg gjennom nettstedet, hvilke handlinger de tar, og hva hindrer dem fra å fullføre målene dine. UX og CRO kan godt være samme person da de har mål om å optimalisere brukerreisen, jobber med analyse og er opptatt av bedriften og kundene sine mål.

SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) er praksisen med å øke mengden og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søk. En SEO-ekspert hjelper bedriften din og nettsiden til å få mer og bedre trafikk gratis. Denne personen kartlegger hvilke søkeord bedriften bør satse på, trender og konkurransen. Å vite dette gjør det lettere å prioritere hva som skal skrives om som både gir verdi for de som besøker nettsiden og derav bedriften.

Digital markedsfører

En digital markedsfører har ansvaret for å rådgi, planlegge og utføre markedsaktiviteter for din bedrift. Overordnet har denne personen ansvarer for å dirigere, konvertere og pleie trafikken. Å dirigere omhandler som regel digitale annonseringer gjennom Facebook, LinkedIn, Google Ads, Instagram og Snapchat. Om bedriften benytter Inbound Marketing som markedsføringsmetode omhandler har de også ansvar for CRM og marketing automation. Vanligvis gjennom verktøy som HubSpot, Salesforce, Mailchimp, Microsoft Dynamics 365 m.fl. Utover dette har de ansvar for å følge opp, måle og rapportere på konverteringer / leads. Avhengig av størrelsen på bedriften kan en digital markedsfører også jobbe med SEO optimalisering, innholdsproduksjon, webanalyse m.m.

Backend utvikler

Backendutvikler har kort fortalt ansvaret for å programmere alt som skjer serverside, det som ikke synes. I hovedsak innebærer det all funksjonalitet og behandling av data som skjer like før nettsiden din blir synlig i nettleseren. En backendutvikler har normalt sett også ansvaret for det meste som skjer av integrasjoner mot f.eks e-post, skjemaer, banksystemer, autentisering, CRM m.m. Det er også backendutvikler som setter opp og drifter databasen.

Frontend utvikler

Frontendutvikler har ofte ansvaret for alt som skjer i fronten på nettsiden, det som synes. En frontendutvikler har ofte ansvaret for strukturen på nettsiden (HTML), utseende (CSS) og interaktivitet (JavaScript). Mange frontendutviklere jobber nå som “full stack” utviklere, backendutvikler og frontendutvikler, men da ikke i ytterpunktene av de ulike grenene.

Webredaktør

En webredaktør har som mange andre roller et bredt ansvar. I nettsideprosjekter har webredaktøren ofte ansvar for å:

  • Skrive og rette tekster
  • Bearbeide bilder og grafikk
  • Dele innhold på sosiale medier
  • Vedlikeholde publiseringsløsningen
  • Opplæring av publiseringsløsning

Overordnet har de ansvar for at det digitale innholdet brukes på en måte som ivaretar bedriften sin strategi og mål. Om bedriften er liten kan rollen til en webredaktør strekke seg fra å utvikle webstrategi til å ivareta brukeropplevelse.

Lær mer, få tilgang til e-bøker og nyheter

Hva er datadreven UX og hvorfor er det viktig for nettsiden?Budsjett for nettsiden - Hva må du tenke på?